fredag den 29. november 2013

Low FODMAP diet

Man kan vænne sig til en del - og så alligevel med jævne mellemrum blive tilstrækkelig irriteret til at man føler, at man må gøre noget. Sådan har jeg haft det de seneste godt 3 år pga diverse mavekramper og maveproblemer i det hele taget. Der har været perioder hvor det er gået nogenlunde og perioder hvor udfordringerne har været større. Jeg har gennem de godt 3 år fået taget forskellige prøver og lavet en række undersøgelser, der ikke har påvist noget som helst.

Jeg har ikke været i tvivl om, at har et eller andet at gøre med hvad jeg spiser. Derfor har jeg prøvet lidt af hvert - eller rettere sagt undladt lidt af hvert i perioder. Lidt klogere blev jeg, men det lykkedes mig aldrig for alvor at finde kilden til problemerne. Derfor besluttede jeg, at når sæsonen var slut, ville jeg gøre endnu et forsøg på at finde ud af hvad problemerne skyldes.

I virkeligheden startede det med at jeg tilfældigvis hørte et P1 program omkring Low FODMAP diet tilbage i maj. Det lød interessant og det lød som noget der meget vel kunne hjælpe mig. Efter Amsterdam Marathon læste jeg mere om emnet og kontaktede Mette Borre der er i diætist og en af forfatteren bag den første danske bog om emnet. Jeg var til en samtale med Mette og det var en meget positiv oplevelse. Endelig virkede det til at jeg kunne få nogle retningslinjer at gå efter og noget helt konkret at afprøve. - Jeg var meget lettet;-).

Jeg har også investeret i bogen Low FODMAP diet der giver en meget grundig gennemgang af hvilke fødevarer man skal undgå og hvilke man gerne må spise. Der er også konkrete bud på hvordan man efter en periode kan prøve at genindføre fødevarer systematisk og en meget fin opskriftsamling.



Nu skal jeg skynde mig at sige at jeg ingen aktier har det her, hverken mht bogen eller kostvejledningen. Jeg er bare glad for at finde en løsning! Samtidig ved jeg også at mange er meget hårdere ramt end mig, så jeg skal ikke klage.

Og hvad er det så det der Low FODMAP diet? Det tager udgangspunkt i at nogle mennesker har svært ved at omsætte visse typer kulhydrater (laktose, fruktose, fruktaner, polyoler, galactooligosaccharider). I praksis betyder det rigtig mange fødevarer fx de fleste mælkeprodukter, hvede, rug, byg, visse typer frugt og grøntsager mv. Nogle fødevarer skal man helt undgå, andre kan man spise i mindre "doser". OMG - det er lidt af en udfordring at finde hoved og hale i, men igen er bogen en god hjælp, når man kommer i tvivl.

Jeg har ikke fulgt det 100%, nærmere 80-90% og nøj hvor har jeg haft det godt:-). Jeg ret sikker på at der en del af de ting jeg i første omgang har udelukket, som slet ikke giver problemer, så nu er det bare at prøve sig frem. - Men nu ved jeg endelig hvad jeg skal gå efter.

Nu sker der heldigvis ikke noget ved at man alligevel spiser noget af det der ikke er optimalt - i hvert fald ikke andet end at man får de velkendte symptomer fra før. Sjældent mere end et døgns tid, i værste fald. Derfor er der heller ikke noget man ikke spise - det er udelukkende et spørgsmål om hvor godt man vil have det.

Efter Amsterdam Marathon tog jeg 3 ugers pause fra cykling og løb, derefter startede jeg roligt op med træningen igen. Der er ingen tvivl om at diæten kan give nogle udfordringer, hvis man skal træne hårdt. I hvert fald kræver det noget planlægning. Fx består mange energiprodukter af 1/3 fruktose, så lige nu tester jeg PurePowers Carbo Race neutral, der netop kun består af maltodextrin og ikke indeholder fruktose.