fredag den 7. januar 2011

C-sock kompressionsstrømper


Lad mig sige med det samme, at jeg har et noget ambivalent forhold til de seneste års tri-mode; kompressionstrømper. Hvis man prøvet at hjælpe ødem-ramte stakler nogle "ægte støttestrømper" på, ved man hvor djævelsk stramme de er. -Og hvordan man ofte må kæmpe med diverse hjælpemidler for overhovedet at få dem på. Derfor er det bare svært at forstå at "almindelig" strømper kan have bare tilnærmelsesvis nogen effekt.
C-sock
Men ok, lad os give det en chance. Jeg kastede mig over et par kompressionsstrømper fra C-sock. Disse strømper er dog først og fremmest udviklet med henblik på at give achillesenesupport.  I følge producenten er C-sock en funktionel kompressionsstrømpe til forebyggelse af overbelastning af achillessenen. Kompressionseffekten sammenholdt med en integreret trykprofil skal sørge for at komprimere achillessenen og forbedre blodgennemstrømningen fra underbenet. Herved skulle ydeevnen forbedres grundet en mere hensigtsmæssig belastning af sener og muskulatur.

Strømperne fåes i tre størrelser svarende til skostørrelserne 35-38, 39-42 og 43-47 og allerede udbygges min skepsis. Dels er det ganske store spring og hvad med læggens omkreds?

Strømperne er ganske lette at få på, så tvivler kraftigt på kompressionseffekten. Umiddelbart virker materialet varmt hvilket gør at jeg nødigt vil have dem på en varm sommerdag, omvendt er de bestemt dejligt lune på en løbetur i vinterkulden. Trods det at de bestemt ikke sidder stramt, falder de trods alt ikke ned.
-Dét skyldes dog nok nærmere en relativ stram kan foroven. 

Jeg har ikke kunnet registrere nogen form for forskel i ømhed i læggen eller omkring achilleserne om jeg havde C-socks på eller ej. Den vurdering er måske lidt unfair, da jeg ikke (7-9-13) har haft decideret achillesene problemer. Omvendt har jeg henover efteråret og vinteren, i perioder, haft tendens til ømhed i læggene og der har C-socks heller ikke hverken gjort fra eller til.

Jeg har brugt dem en del på trods af den ringe, eller måske nærmere ingen kompressionseffekt, men ganske enkelt fordi at de er behagelige og lune at have på en kold vinterdag. Holdbarheden har faktisk vist sig at være ganske god.

Den vejledende udsalgspris er 300 kr og det er efter min mening alt for meget for et par strømper der ganske vist er behagelige at have på, men efter min bedste overbevisning ingen effekt har.


Dommen bliver sølle én skildpadde af 6. Den ene skildpadde får de for at være behagelige at have på og dejligt lune på en kold dag. -Men hvad kompressionseffekt angår tvivler jeg strækt på effekten. Om de reelt giver achillesenesupport vil lade stå hen i det uvisse, men tvivlen kommer ikke strømperne til gode. Det er måske ikke helt fair, men jeg kan ganske enkelt ikke mærke forskel på om jeg har dem på eller ej.