tirsdag den 11. oktober 2011

Challenge Barcelona -Tips og Tricks

Jeg tog først den endelig beslutning om at deltage i Challenge Barcelona 14 dage før. -Derfor skulle det hele gå lidt hurtigt. Men det kunne nu snildt lade sig gøre alligevel både med flybilletter og overnatning. I de tre år konkurrencen har været, har den endnu ikke været udsolgt -i år deltog "kun" ca 1200.


Jeg kan kun anbefale at tage køre Challenge Barcelona, hvis man stadig har lysten til at træne og konkurrere sidst på sæsonen. Det er en ganske fin konkurrence. Jeg kan godt li' det simple setup med én skiftezone og registrering, expo, start og mål så godt som samme sted. Ruten er særdeles tilskuervenlig,  så tilskuere og hjælpere kan let følge deltagerne i alle dicipliner indenfor gåafstand.

Nu skal man lige huske at konkurrencen ikke foregår i Barcelona, men i stedet i den -for alt andet en ironman- velkendte by Calella. Men udenfor højsæsonen er Calella et ganske fint sted og det er billigt og let at finde et sted at bo.


Jeg fløj med Ryanair fra Billund til Girona torsdag og det fungerede ganske fint. Torsdag er en af de helt billige rejsedage, mens mandag hvor jeg rejste hjem er en del dyrere. Mange benytter dog muligheden for at tage lidt ferie efter konkurrencen og så kan man jo passende blive til torsdag. Fra Girona er der ca en halv times kørsel til Calella i bil. Der er gode muligheder for at leje en bil og ellers koster en stor taxa med plads til 2 cykler og 6 person ca. 65 Euro.


I Calella er der utallige hoteller og priserne er ganske gode på den tid af året. Jeg bestilte et enkeltværelse på Miami Park Hotel, men fik en hel lejlighed hvor der i princippet kunne bo 4 personer. Lejligheden var fin med soveafdeling, køkken, badeværelse og en lille altan til kun godt 200 kr./nat. Hotellet ligger kun nogle få hunderede meter fra stævneområdet, så det kan ikke være meget bedre.

Jeg hørte fra flere at de ikke havde de bedste erfaringer med byens restauranter, men at det var muligt at finde nogle enkelte fornuftige steder. -Jeg lavede selv mad i lejligheden, så det skal jeg ikke kunne sige.

Og så til selve konkurrencen.

I dagene optil konkurrencen virkede arrangørerne til at have overraskende godt styr på det og det virkede ganske betryggende. I første omgang var mit nummer dog blevet væk, men de fandt det senere. Man kunne indregistrere både torsdag, fredag og lørdag, så der var ikke problemer med kø.

Briefingen dagen inden var ganske sparsom, det tog noget i retning af 16 min! Men ok vi fik vel at vide hvad vi burde.

Vandet er ganske lunt og er vist så godt som altid krydret med lidt bølger, men ikke noget voldsomt (i hvert fald dén dag). Cykelruten går langs vandet i retning mod Barcelona. Der er nogle små bløde bakker, men ellers må ruten betegnes som flad. Man kører 2 gange ud til et vendepunkt (ca 35 km) og tilbage til Calella. Tredie gang vender man ca halvejs og kører herefter tilbage til skiftezonen. På ca den første og sidste km af cykelruten er der nogle ret heftige bump på vejen, så man skal sørge for at flasker mv. sidder fast. Ellers er der virkelig fin asfalt og der burde være basis for en god cykeltid, medmindre vinden driller.

På løberuten skal man fire gange ud til et vendepunkt og tilbage til målområdet efter hver omgang. Ruten foregår langs vandet og er derfor, i ligehed med cykelruten, ret vindfølsom. -Faktisk var jeg overrasker over hvormeget man mærkede vinden på løberuten (på vej tilbage fra vendepunktet). Temperaturen har alle de 3 år konkurrence har været afholdt ligget på ca. 26-28 grader under løbet.

Nu oplevede jeg jo også at få en penalty og når det rammer en selv er 8 min meget. -Mig bekendt er det fleste andre steder 4 min. Omvendt var det da bestemt positivt at dommerne gjorde noget. Dommeren viste ikke et gult kort, som jeg troede de skulle når der gives penalty? Derfor var jeg også -ligesom de øvrige jeg mødte i penaltyboxen, i tvivl om jeg havde fået en panalty. Men han noterede mit nr på et ark da jeg jeg samtidig, trods alt, forstod ordene "draft" og "next penaltybox" blandt nogle ellers kun spanske gloser, måtte det være sådan. I penaltyboxen var jeg ikke voldsom tilfreds med at den, ellers sikkert venlige dame, kun var udstyret med et almindelig ur -vist nok dog med sekundviser. -Jeg fik i hvert fald spurgt en del gang om hvor lang tid der var igen;-)

Væskedepoterne fungerede generelt fint, men en del af hjælperne var børn så man skal selv være ret opmærksom -eller endnu bedre have sin egen hjælper. Så cykelruten skal man være opmærksom på at flaskerne ofte kun er halvt fyldte. Der er vand i flasker på løberuten, hvilket er ganske fint (bortset fra at flaskerne -fandt jeg senere ud af -bliver fyldt om med en haveslange, så man skal ikke være for sart...). Ved et par af depoterne var der svampe.

I målområdet var forplejningen virkelig fin, jeg tror faktisk ikke at jeg har oplevet noget lignende andre steder! Der var også rig mulighed for at få massage, hvis man synes...