mandag den 6. juni 2011

Væske og energi til Wasserstadt Ironman

Til Wasserstedt Triathlon er det tilladt at modtage egen forplejning ved alle væskedepoter både på cykling og løb -det passede mig perfekt.

Da cyklingen består af 6 omgange var der ingen grund til at slæbe alt for meget væske med. Jeg startede derfor ud med 2 flasker på cykling -en flaske med vand og en flaske med Squeezy energidrik.


Jeg kører med 5% blanding, det er jeg vant og det burde også fint gå, trods varmen. De første 15 min drak jeg kun vand og herefter energidrik. I starten af 2., 3. og 4. omgang modtog jeg en ny flaske energidrik og på 5. og 6. omgang vand.

På de sidste 50-60 km fungerer det bedst for mig med vand og gel. Squeezy laver en flaske med gel som man kan have en holder på overrøret eller i lommen. -Så er man fri for at sidde og fedte med at åbne de almindelig gel og har ikke noget affald.

Derudover indtog jeg en enkelt energibar på 3.-4. omgang. Generelt forsøger jeg at spise så lidt som muligt på ironman, for at undgå maveproblemer på løbet, men det kan være rart med lidt fastføde undervejs.
Så langt så godt. På cykling gik væske- og energiindtaget helt efter planen.

På løbet startede jeg ud med 2 gel i lommen. Der er væskedepoter for hver 2 km. Min plan var at drikke vand ved alle depoter og vand + gel ved hverandet depot. I starten Squeezy Hindbær Gel (det er den bedste:-) og senere Squeezy Super Energy gel med koffein.
 
Men, men, men eftersom der kom mere gel op end ned (kan det lade sig gøre?) holdt dén plan ikke. Jeg har aldrig tidligere haft de problemer, men varmen må have været synderen. Derfor måtte jeg i en periode nøjes med vand. Kim cyklede rundt mellem væskepoterne og jeg kunne derfor få en flaske vand  i stedet for krus, så jeg dels kunne drikke mere og bruge resten til nedkøling.

Det ér en stakket frist på ironman, ikke at få noget energi, så jeg måtte ty til den absolutte nødplan cola og banan. Ikke optimalt, men i situationen bedre end ingenting. Colaen gav lidt sidestik, men hvad pokker -jeg havde værre ting at slås med. Der var krise på løbet, bevares(!), men dog stadig i et eller andet omfang løbende. Halvt død halvt levende. Men efter 26-27 km vender det trods alt en smule, ja man kan vel sige at det går til levesiden.

Jeg drikker fortsat alt det vand jeg kan og nedkøler mig mest muligt. Fortsat banan og cola en gang i mellem, der er ikke andre udveje.

Så det gik ikke helt efter planen, men i mål kom jeg! -Her var der vandmelon -og det var godt. Da jeg igen kunne tænke en smule klart, fandt jeg en recovery bar -en af dem der smager så godt, at jeg måtte gemme dem, for ellers havde Jacob konsumeret hele kassen allerede i torsdags:-)
Tak til ACSports der leverede energien og tak til Kim der afleverede den.